GameHorizon.gr

Visual Novel Maker Review – Γραψτε τη Δικη σας Ιστορια

Το RPG Maker έχει βρει τεράστια επιτυχία την τελευταία δεκαετία. Η ιδέα οι επίδοξοι developers να μην ξεκινάνε από τον εκνευριστικό κώδικα αλλά να πηγαίνουν κατευθείαν στο σκηνοθετικό κομμάτι έγινε ιδιαίτερα αρεστή, σε βαθμό που τα διαμαντάκια της Kadokawa πήραν port μέχρι και στο 3DS, ενώ τώρα τα περιμένουμε και στο Xbox One και PS4. Με το RPG Maker να χρησιμοποιείται κυρίως για να φτιαχτούν horror games και visual novel adventures όμως, η Kadokawa αποφάσισε οτι είχαμε ανάγκη πιο εξειδικευμένο λογισμικό, το οποίο να ανταπροκρίνεται ακριβώς στις ανάγκες του κόσμου για development. Enter το Visual Novel Maker, από την Degica.

Εισαγωγή

Καταρχήν να μιλήσουμε για τον ανταγωνισμό στο πεδίο. Όταν το RPG Maker είχε πρωτοβγεί, καμία εταιρία δεν παρέδιδε παρόμοιο λογισμικό, όπου χωρίς οποιαδήποτε ανάγκη για κώδικα κάποιος μπορούσε να φτιάξει το δικό του παιχνίδι. Το Visual Novel Maker μπήκε αργά στο χορό όμως. Ο χώρος για χρόνια κυβερνάται από το Ren’Py (το οποίο χρησιμοποίησα κι εγώ για να φτιάξω το Rot: A Kinetic Novel) (και είναι δωρεάν), ενώ το Tyrano Visual Novel Studio κάνει θεωρητικά ακριβώς την ίδια δουλειά (χωρίς κώδικα και αυτό, στα 10 ευρώ περίπου). Οπότε τι φέρνει το Visual Novel Maker (στα 60 ευρώ!) στο χώρο που το ξεχωρίζει από τα άλλα δύο;

Visual Novel Maker (3)

Η οθόνη που βλέπετε πάνω δεξιά είναι η live προεπισκόπηση του παιχνιδιού. Τρελά χρήσιμο. Από κάτω μπορείτε να δείτε το περιεχόμενο της σκηνής, δηλαδή τα event commands που την αποτελούν. Πάνω αριστερά είναι στην ουσία τα “maps” του visual novel σας ενώ κάτω αριστερά είναι η επιτομή του κακού design.

Δυνατότητες & Προβλήματα

Η Degica έριξε όλη την έμφαση στον οπτικό τομέα, και αυτό φαίνεται. Όλα τα user interface είναι smooth as hell, ενώ το περιβάλλον εργασίας μοιάζει καθαρό, με μπόλικο χώρο ανάμεσα στις επιλογές. Ταυτόχρονα, είναι η μόνη engine που επιτρέπει live προεπισκόπηση του game σας, την ώρα που το φτιάχνετε (μεγάλο ζήτημα αυτό, στα άλλα πρέπει να σταματήσετε το development, να “χτίσετε” το game σας και να το παίξετε μέχρι το σημείο όπου κάνατε τις τελευταίες αλλαγές, προκειμένου να δείτε πώς θα μοιάζει in-game ο προγραμματισμός σας). Δεν ξέρω αν θα δικαιολογούσα τιμή 50 ευρώ άνω του ανταγωνισμού μόνο για αυτά τα δύο προτερήματα, αλλά δυστυχώς μετά απ’αυτά παίρνουμε την κάτω φόρα.

Το UI του Visual Novel Maker φαίνεται βολικό, στην πραγματικότητα όμως έχει τεράστια θέματα πρακτικότητας. Η engine πέτυχε τη φαινομενική καθαρότητά της κατηγοριοποιώντας τις πιθανές εντολές που θέλετε να δώσετε (πχ το “show message” θα βρίσκεται στην κατηγορία “dialogues”, ενώ η εμφάνιση χαρακτήρα θα βρίσκεται στην κατηγορία “characters”) σε διαφορετικά tabs, τα οποία ποτέ δε θα είναι ανοιχτά ταυτόχρονα. Αυτό σημαίνει οτι για να δώσετε συνεχόμενα τις εντολές πχ να ακουστεί ο ήχος μια πόρτας που ανοίγει και να αλλάξει μια σκηνή θα πρέπει να περάσετε από τουλάχιστον 3 διαφορετικά tabs (1 για τους ήχους, 1 για την αλλαγή σκηνών, και 1 γιατί μπερδευτήκατε με τα εικονίδια και πατήσατε κατά λάθος στην εισαγωγή χαρακτήρων).

 

Ως κομμάτι του review του Visual Novel Maker, έφτιαξα ένα δικό μου σύντομο game μαζί του. Δοκιμάστε το πατώντας εδώ!

 

Visual Novel Maker (5)

Θεωρητικά μπορείτε να αλλάξετε οποιοδήποτε κομμάτι του κώδικα του visual novel σας. Ναι, ούτε εγώ θα το δοκίμαζα.

Η απουσία των εξηγήσεων που είχε το RPG Maker όταν κάνετε hover το mouse πάνω από ένα εικονίδιο γίνεται πολύ έντονα αισθητή. Συχνά με έπιανα να απορώ τι διάολο κάναν τα διάφορα κουμπιά του visual novel maker, με μόνο τρόπο να καταλάβετε στα σίγουρα τη live δοκιμή. Η απουσία ενός tab όπου μπορείτε να βάλετε τις πιο συχνές εντολές που χρησιμοποιείτε επίσης πονάει πολύ καθώς η μόνη επιλογή που σας μένει για να γράφετε συνεχόμενους διαλόγους είναι κάνετε copy-paste μία εντολή διαλόγου που είχατε δώσει πιο πριν. Και πριν πείτε “ε, σιγά το δύσκολο”, να σας συστήσω το πολυμισητό search bar.

Το search bar, είναι μια μπάρα εισαγωγής ακριβώς πάνω από τις εντολές-events του παιχνιδιού, πανταχού παρούσα (η σκρ@φα). Η δουλειά της search bar, είναι να πληκτρολογείτε εντολές όταν δεν έχετε επιλέξει κάποιο συγκεκριμένο event (εντολή) του προγραμματισμού σας, και το auto-complete να σας βγάζει αυτόματα από κάτω πιθανές εντολές που θέλετε να εισάγετε. Προσπερνώντας οτι αποτυγχάνει στη δουλειά του πλήρως επειδή:

  1. Πρέπει να ξέρετε τα ακριβή ονόματα των εντολών. Άμα η εντολή λέγεται πχ “Change Scene” και εσείς πληκτρολογήσετε “scene” γιατί σαν λογικός άνθρωπος θέλετε να δείτε όλες τις εντολές που έχουν να κάνουν με τη λέξη “scene”, θα πάρετε τ’ αρχ~ Το Visual Novel Maker δε θα σας βγάλει την εντολή. Και πριν πείτε “Ok, οπότε είναι απλώς μια λιγότερο χρήσιμη δυνατότητα.”, πάμε στο δεύτερο και καλύτερο:
  2. Το αυτοματοποιημένο search θα ξεκινήσει με το που πατήσετε οποιοδήποτε από τα γράμματα του πληκτρολογίου σε χώρο που δεν επιτρέπει την εισαγωγή text (δηλαδή παντού εκτός από τα “show message” events, και αυτά στο κάτω μέρος τους). Τι σημαίνει αυτό; Οτι μόλις πατήσατε “control V” για να αντιγράψετε την εντολή “show message”… Και το βλαμμένο άρχισε να ψάχνει το γράμμα “V” για εντολές. Και δε σας αφήνει καν να το αγνοήσετε. Από τη στιγμή που θα γράψετε το πρώτο γράμμα στο search, το πληκτρολόγιο θα μεταφερθεί αυτόματα στη search bar, οπότε επακόλουθα “control V” πχ θα γράφονται απλώς στη search bar σαν πιθανά keywords για search αντί να τις αντιλαμβάνεται το σύστημα σαν εντολές. Όσοι καταλάβαν τι έγραψα μέχρι τώρα πιστεύω θα καταλαβαίνουν και γιατί το Visual Novel Maker με έκανε να θέλω να ρίξω μπουνιά στην οθόνη στο πρώτο πεντάλεπτο.

Σοβαρά δεν μπορώ να τονίσω αρκετά το πόσο εκνευριστικό είναι ένα visual novel engine να μην μπορεί να γράψει διαλόγους εύκολα. It’s like, το νούμερο ένα πράγμα που θα έπρεπε να κάνει ένα visual novel! Πρακτικές, εύκολες επιλογές κειμένου! Η επιλογή “show message” στο Visual Novel Maker σας επιτρέπει να γράψετε κείμενο στο κάτω μέρος της, με επιλογές για την τροποποίησή του στο πάνω, ΧΩΡΙΣ όμως να ξεχωρίζει αυτά τα δύο πεδία με κάποια εμφανή γραμμή. Οπότε μόλις καταφέρατε να τοποθετήσετε την εντολή “show message” στα event commands κακήν κακώς, θα πατήσετε πάνω της για να ξεκινήσετε να γράφετε, ας πούμε την έκφραση… Ε… “Armin likes cocks.” Και ενώ γράφετε αμέριμνοι συνειδητοποιείτε οτι το γ@μημένο search bar ψάχνει για εντολή “Armin likes co” επειδή δεν πατήσατε στο σωστό, εντελώς αόρατο, pixel του “show message”. Και κάπως έτσι οι φλέβες στο μέτωπό σας αρχίζουν να πάλλονται ενώ το μάτι σας γυαλίζει επικίνδυνα.

Live2D

Μετά από όλο αυτόν τον εκνευρισμό, προφανώς θα απορείτε γιατί να αξίζει να αγοράσει κανείς το Visual Novel Maker. Η απάντηση είναι (αν και με πολλούς αστερίσκους): Live2D. Όσοι είχατε διαβάσει το review για το Lovekami: Useless Goddess, θα θυμάστε οτι είχα αναφέρει σαν μόνο θετικό του παιχνιδιού τα ζωντανά, 3D μοντέλα των χαρακτήρων που μιλούσαν στην οθόνη, με τα στόματά τους μάλιστα να ακολουθούν τις γραμμές διαλόγου αυτόματα. Το Live2D είναι ένα dlc που όχι μόνο το περιλαμβάνει αυτό, αλλά επιτρέπει στα μοντέλα ΠΛΗΡΗ ελευθερία κινήσεων.

Visual Novel Maker (1)

Η κυρία που βλέπετε εδώ είναι Live2D made! Κινείται σταθερά στο χώρο, αναπνέει και κάνει μορφασμούς. Για να δείτε πόσο καλά δουλεύει αυτό, παίξτε το δικό μου visual novel maker game από το link που άφησα πιο πάνω.

Οι χαρακτήρες σας θα μπορούν να παίρνουμε fluently πόζες, να ακολουθούν το δείκτη του mouse με τα μάτια τους, να αλλάζουν γκριμάτσες, και γενικά να νιώθουν πολύ ζωντανοί. Σε μια παρένθεση να προσθέσουμε οτι η εταιρία που έφτιαξε το DLC κατάλαβε οτι τα preset μοντέλα που φτιάχνεις για κάτι τέτοιο πρέπει να είναι κορίτσια. Οι υπόλοιποι DLC creators φαίνεται να υπερεκτίμησαν τους αριθμούς των fujoshi fan τους, με σχεδόν κάθε DLC να έχει αντρικά μοντέλα (και μάλιστα σε art style aimed προς γυναίκες) που δείχνει ξεκάθαρα οτι το τμήμα marketing έσκασε όλα τα λεφτά της έρευνας αγοραστικού κοινού σε κόκα.

Πριν κλείσουμε, να τονίσουμε την έλλειψη έτοιμων resources: Το Visual Novel Maker πάσχει από τραγική έλλειψη έτοιμων μοντέλων και μουσικών, περιμένοντας από εσάς να αγοράσετε DLC για να έχετε έναν έστω και λίγο σοβαρό αριθμό. Αυτό περιλαμβάνει τα Live2D μοντέλα (όλα κι όλα 4 έτοιμα στο σύνολο). Η δημιουργία custom animations είναι δύσκολο ζήτημα, οπότε μην περιμένετε να φτιάχνετε Live2D μοντέλα όποτε γουστάρετε.

Visual Novel Maker (2)

Το Visual Novel Maker δίνει μεγάλη έμφαση στην εύκολη, drag&drop μεταφορά commands, χαρακτήρων, τοποθέτηση στο χώρο κτλπ.

Final Verdict

Κοιτάξτε, από μόνο του το Visual Novel Maker έχει τρελές ελλείψεις για την ώρα, και σε καμία περίπτωση δεν προτείνεται για αγορά. Το Live2D dlc του δίνει προοπτικές, αλλά το να έχετε δυνατότητες και το να τις εφαρμόζετε πρακτικά είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα. Η Degica έχει δείξει την πρόθεσή της για συνεχόμενη στήριξη του προιόντος της, οπότε ελπίζουμε σε μερικούς μήνες, μετά από μπόλικα patches το πρόγραμμα να “στρώσει”. Μέχρι τότε όμως, δυστυχώς αποφύγετέ το, και δοκιμάστε κάποια εναλλακτική engine.

Το Gamehorizon δίνει με θλίψη thumbs down.

Μείνετε συντονισμένοι με το GameHorizon.gr για όλα τα νέα του Gaming, Anime, Gaming Gear αλλά και PnP. Μπορείτε να αφήσετε σχόλιο και να κάνετε Like για να υποστηρίξετε την ομάδα μας.

Gaming | eSports | Previews| Reviews | Anime | Events | Technology .

5.5

Πλήθος Resources

2.5 /10

Πρακτικότητα UI

2.5 /10

Παρουσίαση

8.0 /10

Πλήθος Δυνατοτήτων

9.0 /10

Θετικά

  • Οπτικά όμορφο UI.
  • Εξαιρετικές δυνατότητες ports.
  • Το Live2D.
  • Πολύ flexible event commands.

Αρνητικά

  • Αδικαιολόγητα μεγάλο saving time.
  • Τραγική έλλειψη αρχικών resources.
  • Το πανηλίθιο search bar.
  • Κάκιστη οργάνωση διαθέσιμων commands.
  • Πολλές άχρηστες επιλογές.
  • Έλλειψη mouse-hover explanations.

Πληροφορίες παιχνιδιού
Genre
Platforms PC, Playstation 4, Xbox One
Αρ. παικτών Single Player
Εταιρία Ανάπτυξης Degica
Εκδότης Degica
Διάθεση Steam
Ημ. Διάθεσης 17 Νοεμβρίου του 2017

Απαιτήσεις παιχνιδιού
Λειτ. Σύστημα 64bit Versions of Windows
Επεξεργαστής Intel Core2 Duo or better
Μνήμη 4 GB RAM
Κάρτα Γραφικών DirectX 9/OpenGL capable GPU
Χωρητικότητα 3 GB διαθέσιμος χώρος

Δημιουργός των Ayumi (+ enhanced edition), Broken Reality, The Devil Inside, Rot: A kinetic novel, ο Σταύρος ασχολείται από μικρή ηλικία με το gaming και το game development. Sucker για θρίλερ και το Cthulhu Mythos, θέλει να μοντερνοποιήσει πολλά στοιχεία του τελευταίου και να το ξαναφέρει στη mainstream horror κοινότητα.